نکات کلیدی طراحی سایت به زبان ساده

نکات کلیدی طراحی سایت به زبان ساده

بسم الله الرحمن الرحیم

در این مقاله سعی می کنیم به طور خلاصه 10 تا از نکات کلیدی طراحی سایت به زبان ساده رو براتون بگیم. این موارد نتیجه سالها تجربه طراحی سایته و از اهمیت بیشتری برخورداره.

دامادی سایت

با سایت تون مثل دامادی که عروسیش نزدیکه برخورد کنید. باید از هر جهت به ظاهرش برسید. اول از همه باید ببنید چه رنگی به آقا داماد میاد. یعنی بشینید و فکر کنید که دقیقا موضوع سایت شما چیه؟ بعد طی چند جلسه ترکیب رنگ مناسب اون موضوع رو انتخاب کنید. یادتون باشه سایت های حرفه ای گاهی برای مطالعه روانشناسی رنگ ها هفته ها زمان صرف می کنن پس تنبل نباشید و حداقل چند ساعت جلسه بزارید.

طراحی سایت به زبان ساده - دامادی

قدم بعدی طراحی لوگو یا همون نماد سایته. برای این قسمت تا میتونید هزینه کنید. چون لوگو بیشتر از رنگ و آب سایت دیده میشه و قراره به عنوان تصویر پروفایل شما در شبکه های اجتماعی هم قرار داده بشه. لوگو یه چی شبیه ادکلن آقا داماده. همه شما رو با بوی ادکلن تون میشناسن. پس توی طراحیش وقت و هزینه مناسب لازمه. مرحله بعد انتخاب فونت مناسبه. خوشبختانه طی سالهای گذشته فونت های فارسی بسیار زیبایی تولید شده که میتونید چند تا از خوب هاشو از سایت فونت ایران خریداری کنید. یادتون باشه فونت کت و شلوار سایت به حساب میاد و انتخاب غلطش مثل پیجامه پوشیدن توی عروسیه. مرحله آخر طراحی رابط کاربری و هویت بصریه که خیلی مهمه اما به دلیل هزینه های بالاش برای پروژه های کوچک که در ابتدای مسیر هستن توصیه نمیشه. یه چی شبیه خرید ماشین در ابتدای زندگیه، که شاید هنوز وقتش نشده باشه. ولی خب اکثر سایت های حرفه ای هزینه و زمان زیادی صرفش می کنن و البته نتیجه اش رو هم می بینن. رابط کاربری یعنی نکات ریز مربوط به Ui و Ux که ما توی مقاله 10 نکته کلیدی در طراحی رابط کاربری بهش اشاره خواهیم کرد. هویت بصری هم یعنی سبک واحدی که شما در سایت و بنر های تبلیغاتی تون ازش پیروی می کنید. اسم دیگه اش میشه زبان طراحی و شامل رنگ، فونت و سبک هندسی المان های استفاده شده در طرح های گرافیکی یک برند میشه.

نکات کلیدی طراحی سایت - چابک بودن

سایت تون رو چابک کنید

این مورد خیلی مهمه. سایتی که دیر بالا میاد توی موتور های جستجو هم رتبه خوبی نمیگیره. و خیلی از اوقات کاربر رو از ادامه بازدید منصرف میکنه. اگر بخوام یه کم بیشتر توضیح بدم گوگل یه چیزایی داره به نام خزنده. اینا ربات هایی هستن که هرروز میان و همه سایتا رو بررسی و رتبه بندی می کنن. وقتی میخوان بیان تو سایت شما، فاصله بین درخواست اولیه برای باز شدن سایت و بارگزاری کامل رو ثبت می کنن و هرچه ثانیه های بیشتری منتظر بمونن حسابی تر زیر آب شما رو پیش گوگل میزنن. در نتیجه رتبه سایت شما توی موتور های جستجو حسابی تنزل پیدا میکنه. بازدید کننده ها هم همین اتفاق براشون میوفته. هرچه بیشتر منتظر بمونن دلزده تر میشن. حتی شاید کلا منصرف بشن. ممکنه شما خیلی روی ظاهر و محتوای سایت تون کار کرده باشید. اما به خاطر کند بالا اومدنش، بازدید کننده های هیچ وقت چشم شون به جمال سایت خوشگل شما روشن نشه. خب حالا راه حل چیه؟ هاست مناسب اولین قدمه و بعد طراحی سایت شما باید حرفه انجام شده باشه. یعنی کسی که سایت شما رو نوشته نباید لقمه رو دور سرش چرخونده باشه باید کد هاش ساده و مختصر باشن که مرورگر موقع خوندنشون خسته نشه. محتوا هم باید بهینه شده باشه.  مثلا عکس ها باید در ابعاد و حجم مناسب وب خروجی گرفته شده باشن. البته در این راه پلاگین هایی به کمک ما میان، پلاگین هایی که هم کد ها رو خلاصه می کنن هم عکس ها رو فشرده. البته باید خیلی حرفه ای تنظیم بشن و این وظیفه طراح سایت شماس.

طراحی سایت به زبان ساده - وبلاگ

هیچ جوره بیخیال وبلاگ نشید

اگه سایت شما موضوعش یه جوریه که خیلی دیر به دیر بروز میشه. مثلا معرفی یه شرکت یا کسب و کاره، و هرروز یا هر هفته بهش محصول یا خدمات جدیدی اضافه نمیشه. باید حتما یه وبلاگ بهش اضافه کنید و برای به روز نگه داشتنش یه بهانه ای جور کنید. مثلا اخبار و مقالات اون صنعت یا حرفه میتونه گزینه خوبی باشه. شاید بپرسید چرا؟ آخه گوگل با سایتی که مدام جاهای مختلفش تغییر نکنه و مثل مرداب ثابت و بی روح باشه حال نمیکنه. گاهی علاوه بر گوگل مخاطب هم با همچین سایت هایی حال نمیکنه. حتی موقعی که از اون سایت انتظار تغییر زیاد هم نمیره. پس وبلاگ بسازید و مقاله و اخبار بهش اضافه کنید و از متخصصین سئو درخواست کنید که نوشته های وبلاگ تون رو سئو کنن. اینطوری شاید گوگل یه عرض ارادتی به سایت تون داشته باشه. راستی اگر میخوایید با سئوی وبلاگ بیشتر آشنا بشید میتونید مقاله 10 نکته کلیدی درباره سئوی نوشته های سایت رو مطالعه کنید.

سایت باید زود درکت کنه

یه اصطلاح فنی داریم به نام داینامیک بودن. ینی سایت باید زود بفهمه قضیه چیه. لازم نباشه همه چیو براش توضیح بدی. نقطه مقابل این حالت اصطلاح استاتیکه. استاتیک بودن سایت یعنی اپراتور سایت باید همه چیو دقیق برای سایت توضیح بده و سایت کار های خیلی کمی رو به صورت خودکار انجام میده. سایت های استاتیک ارزون تر هستن چون طراح سایت زحمت کمتری می کشه و مدیر سایت موقع انتشار و تنظیم مطالب زحمت بیشتری می کشه. برای مثال توی یک سایت داینامیک وقتی یک پست جدید منتشر می کنید این پست در بخش وبلاگ نمایش داده میشه. در صفحه اول سایت نمایش داده میشه و اگر بخوایید اون پست رو داخل اسلایدر قرار بدید کافیه موقع انتشار تیک اسلایدر رو هم بزنید و لازم نیست برای قرار دادن پست در اسلایدر صفحه اصلی زمان مجزا صرف کنید. به خلاف سایت استاتیک که دهان مدیر سایت رو دچار مشکل میکنه. این یک مثال کوچیک بود، قضیه خیلی وسیع تر از این حرفاس و ما قرار نیست این مقاله رو بیشتر از این کش بدیم.

نکات کلیدی طراحی سایت - ژیمناستیک کار

به سایت تون ژیمناستیک یاد بدید!

یه اصطلاحی داریم به نام ریسپانسیو بودن. ینی سایت باید با سایز های مختلف صفحه نمایش خودش رو سازگار کنه. مثل یه ژیمناست آماده کش اومدن یا جمع شدن باشه. بعضیا از سایتا صفحه اول شون توی نسخه دسکتاپ عالیه اما وقتی با موبایل بازشون میکنی اشکت در میاد. این سایتا ریسپانسیو نیستن و هم بازدید کننده رو عذاب میدن هم توی سرچ کنسول گوگل رتبه پایین تری پیدا می کنن. حالا راه حل چیه؟ اول اینکه قالبی که انتخاب می کنید حسابی ریسپانسیو باشه. دوم اینکه طراح سایت تون به html css مسلط باشه و بتونه با ویرایش کد استایل های سایت اون رو منعطف کنه.

6. بازدید کننده رو توی خماری نزارید!

سایت های حرفه ای یه بخش دارن به نام سوالات متداول. حالا این صفحه به چه دردی میخوره؟ کاربر وقتی می خواد فرم ارتباط با ما رو پر کنه یا سفارشی ثبت کنه یا برای مشاوره با شما ارتباط برقرار کنه. میره این بخش رو مطالعه میکنه و سوالاتش برطرف میشه و اینجوری هم اون زودتر به نتیجه میرسه. هم سر شما خلوت تر میشه و میتونید به کارهای مهم تری رسیدگی کنید.

طراحی سایت به زبان ساده - سادگی سایت

توی صورت مخاطب چنگ نکشید!

یادتون باشه المان های ساده و کم تعداد رضایت بازدید کننده رو به همراه داره. می پرسید چرا؟ از لحاظ روانشانسی مخاطب وقتی دفعه اول وارد سایت میشه توی چند ثانیه اول سعی میکنه با تمام المان هایی که باهاشون مواجه شده به طور همزمان ارتباط برقرار کنه. حالا انتخاب با شماست میتونید با المان های زیاد و پیچیده به صورت مخاطب تون چنگ بکشید و جوری برید روی مخش که کلا بیخیال ادامه بازدید بشه. میتونید هم حرفه ای عمل کنید و المان ها رو تا حد امکان ساده سازی کنید براش. راستی! گوگل هم در بروزرسانی اخیر ملاک های سئو اش به سایت هایی که المان های پیچیده و متحرک دارن و باعث به هم خوردن تمرکز کاربر میشن، نمره کمتری میده. پس لطفا با چپ و راست کردن مدام اسلایدر ها و پرتاب پاپ آپ ها توی صورت مخاطب، بازدید سایت تون رو پایین نیارید.

بچه محل بازدید کننده سایت بشید!

روی طراحی و محتوای صفحه درباره ما و ارتباط با ما حسابی تمرکز کنید، چرا؟ چون کاربر هرچی بیشتر باهاتون آشنا بشه بیشتر میتونه بهتون اعتماد کنه. دم دست بودن و ارتباط راحت هم خیلی مهمه. چون کاربر احتمال میده در مراحل بعدی تعامل با شما سوال یا مشکلی براش پیش بیاد. وقتی ببینه راه های ارتباطی با شما راحت و در دسترسه. با آرامش بیشتری وارد تعامل با شما میشه.

موهاتونو شونه کنید، کفشاتونو واکس بزنید!

دیدید توی مترو وقتی یکی میخواد یکی دیگه رو برانداز کنه اول اول یه نیگا به قیافه اش و مرتب بودن صورتش میندازه بعد سریع میاد پایین و به مدل کفشش نگاه میکنه؟ سایت هم همین حالتو داره. دو بخش توی سایت هستن که خیلی مهمن. چون همیشه در تمام صفحات تکرار میشن و جلوی چشمن. یکی هدر یا بالاترین بخش سایت. یکی فوتر که پایین ترین بخش سایته. یه لوگوی خوشگل بزارید توی هدر و منو رو با لینک های مهم سایت پر کنید. فوتر هم معمولا با آیکن شبکه های اجتماعی، مجوز ها و بخش های پربیننده سایت پر میشه.

سایتو در طبیعت رها کنید

بعد از اینکه یک سایت قدرتمند آوردید بالا حالا می تونید اون رو در اینترنت رها کنید تا بره برای شما بازدید جمع کنه. اما یادتون باشه داشتن یه سایت خوب به تنهایی برای رقابت کافی نیست. اگر توی زمینه ای کار می کنید که دست توش زیاده، باید حتما سایت تون رو سئو کنید. سئو به سه بخش سئوی تکنیکال، سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم میشه، خیلی ها توی همین مرحله متوقف میشن. چرا؟ چون هزینه سئو مخصوصا توی موضوعات پر رقابت گاهی چند برابر هزینه طراحی سایته. اما اگر موفق بشید سایت تون رو سئو کنید اون موقع است که حتی با وجود رقبای سر سخت میتونید رهاش کنید و پول درآوردن خودکارش رو تماشا کنید. موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =